c

Authenticiteit, dat is de kern

14 augustus 2023

Blog

Bart 4 bewerkt kopie

Bart Berkel over het Procurance DNA


Eerder deze week had ik een gesprek met iemand die behoefte had om met een bak koffie erbij, te sparren over eventuele vervolgstappen in zijn carrière. We zitten al jaren enigszins in de periferie van elkaars netwerk. In het verleden hadden we al een leuke klik en dankzij LinkedIn weten we wat ons zakelijk bezig houdt. Hij kent Procurance op die manier en vindt ons een mooie club, terwijl hij er geen enkel belang bij heeft om dat te zeggen.

Het DNA van ons team

Aan het begin van ons gesprek vroeg hij me hoe we het voor elkaar krijgen om zulke leuke en goede mensen bij elkaar te krijgen. “Ik herken bij de mensen die ik ken, het DNA, zeg maar.”  

Mijn antwoord was: “Frank, ik zou je nu van alles kunnen vertellen over de inhoud van het werk, de prachtige klanten en de vrijheid die mensen bij ons krijgen. Of over de support, het plezier en het impliciete vertrouwen in elkaar en van het team.”

Laat zien wie je bent, hoe je bent en waar je voor staat, als mens en als organisatie.

“Maar de kern is voor mij authenticiteit. Laat zien wie je bent, hoe je bent en waar je voor staat, als mens en als organisatie. Anderen – of het nu klanten, leveranciers of potentiële collega’s zijn – kunnen dan besluiten of ze zich met je willen verbinden. En impliciet nodig je daarmee ook de ander uit om zichzelf te laten zien zoals zij is en waar zij of hij voor staat.”

Ik vertelde Frank dat ik dit in elk sollicitatiegesprek aanstip, met als aanvulling vaak iets als “dat we niet aan toneelstukjes doen, daar krijgen we allebei toch spijt van, wanneer we samen aan de slag zouden gaan.” Mijn ervaring is dat je dan echte gesprekken hebt en allebei een weloverwogen besluit kan nemen.

Al 15 jaar een cultuur die bij ons allemaal past

Door zo in het werk – of liever in het leven in het algemeen – te staan, bouw je samen een cultuur die van ons allemaal is en trek je mensen aan die bij die cultuur passen. En omdat het echt is, authentiek is, zijn we daar consistent in, al ruim 15 jaar.