Authenticiteit, dat is de kern

Bart Berkel aan het woord:

Eerder deze week had ik een gesprek met iemand die behoefte had om met een bak koffie erbij, te sparren over eventuele vervolgstappen in zijn carrière. We zitten al jaren enigszins in de periferie van elkaars netwerk. In het verleden hadden we al een leuke klik en dankzij LinkedIn weten we wat ons zakelijk bezig houdt. Hij kent Procurance op die manier en vindt ons een mooie club, terwijl hij er geen enkel belang bij heeft om dat te zeggen.

Het DNA van ons team

Aan het begin van ons gesprek vroeg hij me hoe we het voor elkaar krijgen om zulke leuke en goede mensen bij elkaar te krijgen. “Ik herken bij de mensen die ik ken, het DNA, zeg maar.”  

Mijn antwoord was: “Frank, ik zou je nu van alles kunnen vertellen over de inhoud van het werk, de prachtige klanten en de vrijheid die mensen bij ons krijgen. Of over de support, het plezier en het impliciete vertrouwen in elkaar en van het team.”

Laat zien wie je bent, hoe je bent en waar je voor staat, als mens en als organisatie.

“Maar de kern is voor mij authenticiteit. Laat zien wie je bent, hoe je bent en waar je voor staat, als mens en als organisatie. Anderen – of het nu klanten, leveranciers of potentiële collega’s zijn – kunnen dan besluiten of ze zich met je willen verbinden. En impliciet nodig je daarmee ook de ander uit om zichzelf te laten zien zoals zij is en waar zij of hij voor staat.”

Ik vertelde Frank dat ik dit in elk sollicitatiegesprek aanstip, met als aanvulling vaak iets als “dat we niet aan toneelstukjes doen, daar krijgen we allebei toch spijt van, wanneer we samen aan de slag zouden gaan.” Mijn ervaring is dat je dan echte gesprekken hebt en allebei een weloverwogen besluit kan nemen.

Al 15 jaar een cultuur die bij ons allemaal past

Door zo in het werk – of liever in het leven in het algemeen – te staan, bouw je samen een cultuur die van ons allemaal is en trek je mensen aan die bij die cultuur passen. En omdat het echt is, authentiek is, zijn we daar consistent in, al ruim 15 jaar.

Over Procurance: Inkoop speelt binnen steeds meer organisaties een cruciale rol. Het raakt direct en indirect veel verschillende bedrijfsprocessen en heeft invloed op het resultaat van de organisatie (zowel kwantitatief als kwalitatief). Doordat steeds meer organisaties het belang inzien van hun inkoopactiviteiten, wordt een steeds groter beroep gedaan op de inkoopafdeling. Inkoop-gerelateerde besluiten worden dan ook steeds ingewikkelder. Procurance helpt organisaties daarbij. Wij maken het speelveld van inkoop op deze organisaties inzichtelijk en we laten de inkoopfunctie en -strategie het beste aansluiten op de organisatiedoelstellingen.

Wij vinden dat inkopen mensenwerk is. En werken met mensen zit in ons DNA ingebakken. Kennis, kunde en ervaring zijn natuurlijk het stevige fundament, maar dat vinden wij niet genoeg. Het verschil dat we bij onze klanten maken, zit in de persoonlijkheid en ‘soft skills’ van onze inkoopconsultants. We brengen de drive, de energie om projecten op te starten en succesvol af te ronden. We bewegen ons met gevoel voor de context langs organisatorische obstakels, brengen belangen bij elkaar, krijgen mensen ‘mee’ en laten weerstand als sneeuw voor de zon verdwijnen. Of we geven deze weerstand zélf op subtiele wijze, wanneer een opdrachtgever iets wil dat echt niet goed voor hem is.