Mensen maken het verschil

Ramon Lamberink, senior inkoopadviseur:

Toen ik tien jaar geleden bij Procurance startte, was hun lijfspreuk al: mensen maken het verschil! En dat is nog steeds zo.

Wat ik vooral geleerd heb in tien jaar tijd, is hoe belangrijk het is om goed te kunnen luisteren én de juiste vragen te stellen. De vraag áchter de vraag te achterhalen. Het maakt niet uit of het dan gaat om de (her)inrichting van (stedelijk of groen) gebied bij een gemeente, of het inkopen van materiaal en materieel bij Brandweer.

Om dit goed te kunnen doen, is oprechte interesse de basis. Zo wil ik altijd leren van degene die tegenover mij zit. In mijn geval zijn dat vaak projectleiders, techneuten en andere ‘vakidioten’.

Sinds dit jaar mag ik via Workademy mijn kennis, inzicht en ervaringen delen met de nieuwe inkopers.

Delen werkt volgens mij twee kanten op: zowel in het voordeel van diegene die ontvangt als in het voordeel van degene die deelt. En dat gaat dan veel verder dan alleen vakinhoudelijke kennis delen. Dat gaat namelijk altijd over wie je bent en waarom je iets doet.

Zie je wel? Mensen maken het verschil.

Over Procurance: Inkoop speelt binnen steeds meer organisaties een cruciale rol. Het raakt direct en indirect veel verschillende bedrijfsprocessen en heeft invloed op het resultaat van de organisatie (zowel kwantitatief als kwalitatief). Doordat steeds meer organisaties het belang inzien van hun inkoopactiviteiten, wordt een steeds groter beroep gedaan op de inkoopafdeling. Inkoop-gerelateerde besluiten worden dan ook steeds ingewikkelder. Procurance helpt organisaties daarbij. Wij maken het speelveld van inkoop op deze organisaties inzichtelijk en we laten de inkoopfunctie en -strategie het beste aansluiten op de organisatiedoelstellingen.

Wij vinden dat inkopen mensenwerk is. En werken met mensen zit in ons DNA ingebakken. Kennis, kunde en ervaring zijn natuurlijk het stevige fundament, maar dat vinden wij niet genoeg. Het verschil dat we bij onze klanten maken, zit in de persoonlijkheid en ‘soft skills’ van onze inkoopconsultants. We brengen de drive, de energie om projecten op te starten en succesvol af te ronden. We bewegen ons met gevoel voor de context langs organisatorische obstakels, brengen belangen bij elkaar, krijgen mensen ‘mee’ en laten weerstand als sneeuw voor de zon verdwijnen. Of we geven deze weerstand zélf op subtiele wijze, wanneer een opdrachtgever iets wil dat echt niet goed voor hem is.