Ervaring inwerken op afstand

Onze nieuwste aanwinst Arjan Dortmans is in dienst gekomen net nadat de corona-maatregelen werden afgekondigd en het werken op kantoor sterk werd afgeraden. Procurance heeft met een digitaal inwerkprotocol de indiensttreding toch vloeiend en betrokken laten verlopen. Arjan neemt jullie mee in zijn ervaringen.

Wat mij betreft zit het op afstand werken in het bloed van een consultant. Ook daarom is het voor Procurance niet moeilijk geweest om over te schakelen op overwegend thuiswerken. De inwerkperiode op afstand heb ik als positief ervaren. Ik begrijp dat het in deze tijd heel lastig kan zijn om een nieuwe medewerker op zijn plek te laten voelen. Aan de hand van zes tips, die ik heb ondervonden en als heel prettig heb ervaren, vertel ik hoe een nieuwe medewerker zich (op afstand) op zijn plek kan voelen:

  • Creativiteit
    • Gebruik de creativiteit van de mensen in je bedrijf. Teken op afstand het contract tijdens een videoconferentie en post de foto op LinkedIn. Of stuur als organisatie een ansichtkaart nog voordat de eerste werkdag is begonnen.
  • Even meer aandacht dan normaal
    • Stel een buddy beschikbaar die dagelijks contact heeft. Mijn buddy belt elke dag even 10 minuten om te vragen hoe het met mij gaat. Ook directieleden bellen af en toe tussen de andere videobijeenkomsten door om even te vragen hoe het met mij gaat. Deze extra aandacht zorgt ervoor dat ik me snel heel vertrouwd voelde.
  • Betrokkenheid
    • Betrek de nieuwe medewerker zo snel als mogelijk bij ’het werk zodat hij/zij het gevoel krijgt dat hij/zij onderdeel uitmaakt van het team. Na de eerste week werd ik al toegevoegd aan een Zoom-vergadering bij een klant van een collega. Het voelt fijn dat ik vanaf het begin betrokken werd.Daarnaast zijn videogesprekken met collega’s gepland, zodat ik alle collega’s beter leerde kennen. Het is op afstand lastig om het ‘teamgevoel’ te creëren, maar zonder dit soort momenten had ik nog steeds niemand gekend.
  • Training
    • Ondanks het werken op afstand mag (persoonlijke) ontwikkeling niet stil staan. Elke week staat er een videobijeenkomst gepland waarbij verschillende onderwerpen aan de orde komen: het oefenen van het maken van een beoordelingsmatrix, het schrijven van gunningsbrieven en leren omgaan met de verschillende aanbestedingsplatformen.
  • Eerlijkheid
    • Schep de juiste verwachtingen. Wees eerlijk, zelfs als het nog niet duidelijk is wat de nieuwe medewerker kan verwachten.
  • Fun
    • Laat nieuwe medewerkers vooral plezier beleven. Vaak willen nieuwe medewerkers zich snel bewijzen. Ik in ieder geval wel. Leg de werkdruk in het begin niet te hoog en benoem dat ze plezier moeten maken.

Over Procurance: Inkoop speelt binnen steeds meer organisaties een cruciale rol. Het raakt direct en indirect veel verschillende bedrijfsprocessen en heeft invloed op het resultaat van de organisatie (zowel kwantitatief als kwalitatief). Doordat steeds meer organisaties het belang inzien van hun inkoopactiviteiten, wordt een steeds groter beroep gedaan op de inkoopafdeling. Inkoop-gerelateerde besluiten worden dan ook steeds ingewikkelder. Procurance helpt organisaties daarbij. Wij maken het speelveld van inkoop op deze organisaties inzichtelijk en we laten de inkoopfunctie en -strategie het beste aansluiten op de organisatiedoelstellingen.

Wij vinden dat inkopen mensenwerk is. En werken met mensen zit in ons DNA ingebakken. Kennis, kunde en ervaring zijn natuurlijk het stevige fundament, maar dat vinden wij niet genoeg. Het verschil dat we bij onze klanten maken, zit in de persoonlijkheid en ‘soft skills’ van onze inkoopconsultants. We brengen de drive, de energie om projecten op te starten en succesvol af te ronden. We bewegen ons met gevoel voor de context langs organisatorische obstakels, brengen belangen bij elkaar, krijgen mensen ‘mee’ en laten weerstand als sneeuw voor de zon verdwijnen. Of we geven deze weerstand zélf op subtiele wijze, wanneer een opdrachtgever iets wil dat echt niet goed voor hem is.